با برگزیده نخستین دوره شعر انقلاب؛ اظهار رضایت از رسمیت بخشی و نگاه ویژه به ادبیات کودک و نوجوان
مسعود طاهری عضد، از برگزیدگان نخستین دوره شعر انقلاب گفت: یکی از نکات خوب این جشنواره نگاه ویژه و جداگانه به ادبیات کودک و نوجوان است؛ نگاهی که به رسمیت شناخته شدن این ادبیات می انجامد.
به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره شعر انقلاب، این شاعر کودک گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که کار کردن در ژانر کودک و نوجوان کار ساده ای نیست این امر دلایل ویژه ای دارد از جمله اینکه این ادبیات دارای دایره واژگانی محدودی است و اینکه برای نسلی شعر می گویید که دنیا و نگاه ویژه خود را دارند بنابراین نیاز است تا دنیا و نگاه ویژه کودکان را بهتر بشناسیم و از دریچه دید کودکان به بیان مفاهیم مورد نظر پرداخت.
طاهری در ادامه به تقسیم بندی شعرهای گروه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت:شعرهای گروه سنی کودک و نوجوان از نظر محتوایی به 3 دسته تقسیم می شود؛ شعرهایی که هیچ معنایی ندارند یا فقط موسیقی دارند مثل متل ها، شعرهایی که موضوع دارند و به زندگی بصری و شهودی کودک مرتبط است مثل خانواده، مادر، پدر، معلم و سایر المان هایی که با آن در ارتباطند و از لحاظ شعوری درک آن برای کودک راحت است و از شنیدن آن لذت می برند ، اما دسته سوم شعرهایی هستند که از نظر معنایی و مفهومی گسترده ترند از این رو به لحاظ معنایی ارزشی محسوب می شوند.
وی ادامه داد: از دسته سوم می توان به مفاهیمی مثل هویت ملی و انقلاب اشاره کرد که کودک به لحاظ شهودی برداشتی از آن ندارد اما می تواند در شعر موفق و خوب با به کار بردن کلمات مترادف و نزدیک موضوع تصویری از آن به ذهن کودک متبادر شود. این اشعار با پی رنگی که دارد تصویری در ذهن کودک ایجاد می کند و از این راه ارزش ها یا ضد ارزش ها را مفهوم می بخشد و باعث می شود به عنوان مفاهیم مقدماتی که کودک تازه می خواهد با آنها آشنا شود پی رنگ خوشی از آن مفاهیم و ارزش ها در ذهن او نقش ببند.
این شاعر کودک در ادامه به بیان مفاهیم در شعر کودک اشاره کرد و افزود: خود من سعی کردم در شعر انقلاب و یا دفاع مقدس از المان هایی که درک آن ها برای کودک راحت تر است استفاده کنم و نه الگوهایی انتزاعی، مسائلی که احساس کودک را برانگیخته کند و با استفاده از الگوی همذات پنداری مخاطب کودک را به این فکر بیندازد که به احساس کسانی دست یابند که به عنوان مثال پدرشان نقص عضو دارد یا در جنگ شهید شده است.
طاهری به مطالعه همیشگی اشعار به عنوان یکی از پیش نیازهای سرودن شعر اشاره کرد و گفت: من 3 دسته مطالعات داشتم؛ یکی مطالعه مباحث روانشناسی کودک که از کتاب های یونگ و ژان پیاژه و مجید نجفی و ... استفاده کردم. دسته دوم مطالعات ویژه موضوعی که می خواهم در آن رابطه کار کنم مثل دفاع مقدس یا انقلاب تا سوژه مناسب را پیدا کنم و دسته سوم مطالعه شعر است، شعر شاعرانی چون ناصر کشاورز، کاظم مزینانی، افسانه شعبان نژاد، مصطفی رحماندوست و شعرهای شاعران همدانی چون علامرضا بکتاش و .... که به عنوان یک پیش نیاز برای سرودن شعر به آن نیاز است.
این برگزیده دوره قبل که امسال نیز با یک مجموعه و 5 تک اثر کودک در این جشنواره شرکت کرده است درادامه گفت: کارگاه های برگزار شده در این جشنواره و حضور اساتید بنام این رشته از نکات خوب دیگر این جشنواره است که با استمرار این کارگاه ها شاهد شکوفایی استعدادهای بسیاری خواهیم بود.
گفتنی است دومین جشنواره شعر انقلاب که در مرحله نخست داوری قرار دارد، 22 آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد.
این وبلاگ به کوشش اینجانب از اعضای انجمن ادبی یلدا(همدان/تاسیس ۱۳۸۹)جهت ایجاد رونوشتی از تولیدات انجمن ادبی یلدا در حوزه ی شعر و ادبیات کودک تولید و طراحی می گردد.تا با درج آثار و نقد ها و اخبار مربوطه ضمن تولید یک ایستگاه شعر خوانی و نظر خواهی از شما دوستان سعی گردد نموداری تا حد لازم نزدیک به سازو کار ادبیات کودک در این ایام به خصوص در همدان و به ویژه انجمن ادبی یلدا در اختیار علاقمندان قرار دهد.شایان ذکر است بی نیاز از نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده ی شما نیستیم.